W tym roku nagrody zostaną przyznane po raz pierwszy w czterech kategoriach:
- nagroda główna
- dziennikarstwo śledcze
- publicystyka
- dziennikarstwo społeczne
Dr Krzysztof Kurosz jest nominowany w kategorii „publicystyka”. W poprzednich latach laureatami nagordy głównej konkursu byli: Janusz Schwertner, Andrzej Stankiewicz, Jakub Wiech i Tomasz Rożek.
Do napisania artykułu pt. Prawa do cyfrowych influencerów i modelek zainspirowała mnie wzrastająca od kilku lat popularność nierzeczywistych ludzi. Mają swoich fanów, dla których wiedza o ich nierzeczywistości jest bez znaczenia. Posiadają swoje osobowości , spojrzenie na świat, uczestniczą w różnych wydarzeniach. Dawniej byli kierowani zespoły ludzi w agencjach reklamowych, jak chociażby Aitana przynosząca dochód 10 tyś. Euro miesięcznie czy Miquela, która od 2018 r. zgromadziła kilka milionów obserwujących. Teraz obserwujemy kolejną fazę rozwoju tych postaci – to jest pojawienie się cyfrowych influencerów opartych na generatywnej sztucznej inteligencji. Przykładem jest startup 1337 wykorzystujący generatywną sztuczną inteligencję do budowania społeczności mikroinfluencerów opartych na sztucznej inteligencji.
Prawo własności intelektualnej umożliwia szerokie spektrum kwalifikacji cyfrowych postaci: prawo autorskie – postać fikcyjna jako utwór. W grę wchodzą też znaki towarowe – wizerunek człowieka może być znakiem towarowym (cyfrowy zatem również) oraz nieuczciwa konkurencja z art. 13 ust. 1 u.z.n.k. - naśladowanie gotowego produktu (cyfrowego influencera). Prawo własności intelektualnej umożliwia zatem spełnienie "marzeń" o posiadaniu na "własność" modela lub modelki, influencerki (pr. aut., prawo znaków towarowych) a przynajmniej ochronę przed jego przejęciem (u.z.n.k.)
- mówi dr Krzysztof Kurosz.
Głosy można oddawać na stronie Instytutu Dyskursu i Dialogu.